Tors dag idag igen :)

Idag har jag ont i huvudet och mår faktiskt lite illa... ..vet inte vad som hände ..hmm bara kom över mig .. ska lägga mig på soffan en stund och vila tror jag ... 

Igår lagade jag lövbiffgryta ..det är faktiskt jättegott :P i helgen blir det Sushi igen .. jag är ett fan av Sushi ...det är så himla GOTT .. längtar tills min Joelle bli bra igen så vi kan äta ihop .. åhh det ska bli så underbart .. vi ska ha en 7 rätters middag har jag bestämt ..   Här är några underbara efterätter som vi ska ha den dagen hehehe





Citronpaj
MUMS en riktig höjdare med grädde till

DEG:
3 dl vetemjöl 
100 g smör eller margarin
3 msk vatten

FYLLNING:
1½ dl socker
150 g smör eller margarin
2 rivet skal och pressad saft av citroner  (knappt 1 dl saft)
2 ägg
2 äggulor

MARÄNG:
3 äggvitor (2-3 st)
4 msk socker
Lemon meringue-pie (Amerikansk citronpaj)

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Avancerat

Gör så här
Lägg mjöl och matfett, skuret i mindre bitar, i en matberedare eller bunke. Hacka samman det till en grynig massa.
Tillsätt vattnet och arbeta ihop degen snabbt. Platta ut den något och svep in den i plastfolie. Låt den vila kallt ca 1 timme.

Kavla ut degen till en platta och klä botten och kanter på en pajform, ca 25 cm i diameter. Picka botten och vik aluminiumfolie över kanten. Ställ formen svalt 10 min. Grädda pajskalet i 200°C, ca 15 min. Ta bort folieremsan efter 10 min. Ta ut pajskalet och låt det svalna.

Blanda under tiden alla ingredienser till fyllningen i en kastrull. Låt den sakta sjuda upp under vispning tills krämen är tjock och luftig. Kyl den snabbt under vispning (i kallt vatten i diskhon) och häll den kall i pajskalet.

Öka ugnsvärmen till 250° C.

Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret i omgångar under fortsatt vispning. Bred marängmassan "toppigt" över pajen och grädda på mellanfalsen i ugnen 2-3 min eller tills marängen fått lite brun, vacker skiftning.

Servera pajen ljummen eller kall.



Rulltårta med mandelmassa och vaniljkräm


3 ägg
1½ dl socker
1 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Fyllning

Mandelmassa 150 g
Vispad grädde 1,5 dl
Kokad marsan vanlijsås 2 portioner


Sätt ugnen på 250 grader. Klä en långpanna, ca 30x40 cm, med bakpapper.

Vispa ägg och socker vitt och poröst. Sikta ner de torra ingredienserna och rör varsamt smeten slät.

Bre ut smeten jämnt i bakformen och grädda kakan i mitten av ugnen i ca 5 minuter.

Strö kokosflingor jämnt över den nygräddade kakan och dra papperet ur formen. Låt kakan kallna

Koka vanilkkräm och lägg i den rivna mandelmassan  blanda sedan ihop med den vispade grädden och bred över rulltårtan och rulla sedan ihop och ställ in i kylen !



Pannacotta



Klocka Tid: 15 min + 2 timmar för att stelna

Muffins 4-6 portioner

Du behöver:

  • 5 dl vispgrädde
  • 1 vaniljstång (eller 1 tsk vaniljsocker)
  • ½ dl socker
  • 3 gelatinblad

Garnering:

  • Färska eller frysta bär eller frukt

Gör så här:

Lägg gelatinbladen i blöt.

Skär ett snitt i vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg fröna och vaniljstången i en kastrull.

Häll på vispgrädde och tillsätt sockret. Låt koka upp. Rör om och låt puttra 1-2 minuter.

Ta av kastrullen från plattan, viktigt! (det får inte koka när du lägger i gelatinbladen för då skär det sig.) Lägg i gelatinbladen och rör om så att de löser sig.

Sila bort vaniljstången. Häll upp i portionsglas och ställ in i kylen minst 2 timmar så att det stelnar.

Strö över (tinade) bär eller frukt. Servera






Bra dag idag ! Är i och för sig lite arg över att jag glömt anmäla mig till tentan .. känns så himla fånigt men men ... får väl se om jag kan göra den i morgon .. Jag får iallafall skriva min uppsats själv och det känns väldigt bra.. håller på med min bakgrund och inledning nu så det ska nog bli bra minsann ...

Borde göra en storstädning av mitt badrum ... har bestämt mig nu för att jag bara behöver göra ett rum i taget ..så jag inte ska bli så arg och irriterad hehe .. brukar komma riktigt bra överens med mig själv när jag bara får diskutera lite fram och tillbaka hihi



 Här kommer lite kollage kalas
 







.. Puss på er alla <3




Kommentarer
Postat av: julle

Vilken fin blogg du har!! Hoppas allt e bra me dej..kramar

2009-03-26 @ 20:32:39
URL: http://www.metrobloggen.se/juliaA
Postat av: annika

Det e så man blir avundsjuk på all go mat , vill oxå ha ;)

2009-03-27 @ 14:54:11
URL: http://annikabjork.blogg.se/
Postat av: joelle

Men gums så fina bilder du har lagt ut. Jag blir mållös!!!! Helt underbart.Jag lovar att de blir MATfest så fort jag kan äta igen!!!!

2009-03-29 @ 20:59:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0